Liikkumalla terveyttä - askel kerrallaan

UKK-instituutti päivitti aikuisten terveysliikunnan suositukset eli tutummin liikuntapiirakan uudeksi liikkumisen suositukseksi. Suositus on tehty yhdysvaltalaisten raportin pohjalta, johon on koottu aihealueen tutkimuksista saatuja tuloksia. Tässä hieman selvennystä uusista suosituksista.

Suosituksen ydin on säilynyt edellisestä suosituksesta samana, eli kestävyysliikuntaa suositellaan harrastettavan viikossa ainakin 2,5 tuntia reippaasti tai 75 minuuttia rasittavasti. Tämän lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa kehittävää liikuntaa suositellaan harjoittamaan ainakin kaksi kertaa viikossa. Vanhassa liikuntapiirakassa kestävyysliikuntasuositus koottiin pienimmillään kymmenen minuutin pätkistä. Uudessa suosituksessa näistä kymmenen minuutin pätkistä on kuitenkin luovuttu, sillä tutkimusnäyttö vahvistaa sen, että myös muutaman minuutin liikkumishetket ovat terveydelle hyödyksi.

Ensimmäisenä uutena suosituksen osana mukaan on otettu kevyt liikuskelu. Tällä tarkoitetaan sitä, että kevytkin liikunta ja arjen fyysinen toiminta ovat edullisia terveyden kannalta, erityisesti vähän liikkuvilla henkilöillä. Kevyeksi liikuskeluksi luetaan kevyitä arjen askareita, kuten kaupassa käyntiä sekä rauhallisia näyteikkunakävelyitä. Tiedemaailmassa ja uusissa suosituksissa ei vielä oteta kantaa siihen, kuinka paljon minuuttimääräisesti kevyttä liikuskelua olisi hyvä toteuttaa. On kuitenkin selvää, että kevyelläkin liikuskelulla on myönteisiä terveysvaikutuksia.

Nämä terveysvaikutukset perustuvat osaksi siihen, että kun kevyt liikunta lisääntyy, tavallisesti paikallaan oleminen vähenee. Toinen suositusten uusi osa käsitteleekin paikallaanolon tauottamista. Tiedämme, että liiallinen paikallaanolo on terveydelle haitallinen tekijä ja nyt suositellaankin, että paikallaanoloa tulisi tauottaa aina kun mahdollista.

Kolmantena uutena asiana suosituksessa huomioidaan uni. Palauttavaa unta tulisi siis saada riittävästi, sillä tiiviisti sanottuna yön aikana aivot jäsentelevät ajatuksia ja palaudumme päivittäisestä rasituksesta. Toisaalta taas on havaittu, että fyysisesti aktiiviset henkilöt nukkuvat paremmin.

Kaakon kaksikon liikuntatoimen väki kävi kuuntelemassa uusien suositusten esittelyä Terveysliikuntapäivillä. Siellä tärkeänä viestinä summattiin: ”Ihmiskeho ei tunnista liikkuuko ihminen työvaatteissa vai verkkareissa.” Eli kaikesta liikkumisesta on hyötyä, tapahtui se sitten työpaikan kävelypalaverissa, työmatkaliikuntana, kodin portaissa tai vaikka ryhmäliikuntatunnilla.

Uusien suositusten innoittamana myös me Kaakon kaksikon kunnissa haluamme uudistaa liikuntapalveluitamme. Liikkuminen ja liikunnan harrastaminen ovat jokaisen kuntalaisen omalla vastuulla. Toivoisimme kuitenkin, että palvelumme vastaisivat kuntalaisten toiveisiin ja täten innostaisi mahdollisimman monia liikkumaan. Tästä syystä olemme tehneet kyselyn Kaakon kaksikon kuntien liikuntapalveluita koskien. Kyselyyn pääsee vastaamaan joulukuun puoleenväliin asti kaakonkaksikkoliikkuu.fi-sivustolla sekä paperiversioina Miehikkälän ja Virolahden kirjastoilla sekä kylätupa Ronkulissa ja Suur-Miehikkälän seurantalolla.

Liikunnalliseen loppuvuoteen kannustaen,

Essi Ahokas

Liikuntaneuvoja